Anlita en bra SEO konsult

Den potential SEO kan ha för dig är endast så hög som kvaliteten på ditt företag eller webbplats. – Google

Att bli hittad och förbli synlig för din målgrupp är ett aktivt och dagligt val av omsorgsfullt implementerade SEO-strategier och genomförande. Det finns inget annat sätt att lyckas på nätet med din marknadsföring!

Lyckligtvis är det är inte något magiskt med SEO. Vemsomhelst kan lära sig att sökoptimera en webbplats relativt snabbt, och det är precis vad det flesta som har en blog eller webbplats gör idag.

Men räcker det? Och när behöver du kontakta en SEO konsult?

Hej! jag heter Dane Broderick och är en professionell SEO konsult. I denna artikel ger jag råd om hur du anlitar en bra konsult och hur du indviker att anlita en, rent ut sagt, dåligt. En som inte leverar några resulat eller ännu värre, försämrar din sökposition och synlighet.

Vad är SEO

SEO, Search engine optimization eller sökmotoroptimering på svenska är ”ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.” – Wikipedia

För att lyckas med SEO är det vikitigt att ha i åtanke att det finns inga genvägar eller snabba fix för långsiktig framgång och toppositioner bland sökresultaten.

I de flesta fallen behöver en SEO konsult fyra månader till ett år för att hjälpa ditt företag att implemterna förbättringar och se de protentiella fördelarna.

Vad är en SEO konsult?

En SEO konsult är en digital marknadsförare med specifik kompetens och expertis inom SEO och som hjälper sina uppdragsgivare att generera vinst online genom implementering av målspecifika strategier som skapar medvetenhet, engagemang och konvertering av kvalificerade webbsurfare till kunder.

Vad utmärker en bra SEO konsult?

En framgångsrik SEO konsult hjälper dig och ditt företag att ta fram och presentera de bästa företagsaspekterna på ett sätt där lämpliga sökplaceringar kan uppnås. Sökplacering (ranking) där en opartisk potentiell kund kan förvänta sig att din webbplats, produkt eller tjänst ska synas.

En bra SEO konsult ser också ut till att förbättra hela användarupplevelsen för sökaren. Från sökresultat till att hitta överallt på din webbplats och till att potentiellt konverteras till kund.

En bra SEO konsult rekommenderar de ”best practices” för en sökvänlig webbplats.

Från grundläggande saker som beskrivande titlar till bloggar eller små företagswebbplatser, till mer komplexa saker som ”language markup” för en global flerspråkig webbplats.

En bra SEO konsult ser till att du förser dina internetkunder med en bra upplevelse, som helst överträffar deras förväntningar. Särskilt om de hittar din webbplats via en sökmotor. Konsulten ska också se till att din webbplats är snabb och användbar, oavsett om dina besökare använder sig av en dator eller mobiltelefon.

En bra SEO konsult vet vad, exakt hur och speciellt när, förbättringsåtgärder optimalt ska tillämpas på din webbplats. Konsulten vet också i vilka fall en optimering är inte rekommenderad att utföras, även när best practice säger tvärtemot.

En bra SEO konsult vet att SEO är inte längre bara om nyckelord, länkar och tekniska lösningar. Han eller hon är också medveten om att engagemang är en faktor som formar sökresultaten mer och mer i Googles sökplaceringar.

Det är också god praxis att de rekommedationer konsulten föreslår, bekräftas av documenterade uttlanden av Google antingen som ett svar på Google forum, video eller help center artikel. Rekommendationen ska ha stöd både för:

  1. SEO konsultens beskrivning av vad som behöver förbättras för att få bättre sökplacering.
  2. Vilken åtgärd är tänkt att implenteras för uppgiften.

Som SEO-konsult hjälper Broderick att ta fram och implementera strategier som genererar engagemang på din webbplats och med ditt varumärke vilket resulterar i ökade intäkter. Kontakta BroderickSEO idag!

(Och naturligtvis, undvika alla oetiska strategier som kan få försämra din rankning eller värre påföljder).

Processen att anlita en bra SEO konsult

SEO konsult skaka handDet finns mer än tillräcklig med information på nätet som kan hjälpa dig att själv komma igång med SEO, särskilt om det gäller en ny webbplats eller en webbplats som är mindre komplex. (Mer gör-det-själv-SEO kommer i bloggen)

Men om du fortfarande vill anlita en SEO konsult, följ denna Google-rekomenderade process för att hitta och anlita en bra konsult.

  1. I en 2-vägs intervju, se till att konsulten är genuint intresserad i dig och din verksamhet.
  2. Kolla deras referrenser
    • Fick referenserna användbar rådgivning?
    • Var resultaten i linje med föreslagna förbättringsårgärder?
    • Var det ett effektivt samarbete?
  3. Fråga efter (och formodligen måste betala för) en teknisk- och sökanalys. Förbättringarna bör prioriteras enligt nedan struktur:
    1. Problemet
    2. Föreslagen förbättring
    3. En estimering av totalt investering (tid, energi, kostnad etc.)
    4. Uppskattad affärsimpakt (sökplacering, ökad konvertering etc.)
    5. Plan för hantering av implementerade förbättringar
  4. Avgör om du vill anlita SEO-konsulten.

Sammanfattningsvis är SEO långt mycket mer än metoder och best pratice i försök placera en webbplats så högt upp bland Google resultaten möjligt. Faktum är att endast användningen av sådana strategier är temporära som bäst.

SEO är en långsiktig strategi där ett företags potential kan bäst presenteras på de sätt potentialla kunder förväntar sig och som hjälper dem med exakt vad de behöver.

En bra SEO konsult förstår, och är genuint intresserad av, sina kunders verksamhet, värderingar, mål och hur de tillsammans kan producera de bästa förbättringarna för den minsta investeringen, och vilka som tar längre tid, men ger bästa tillväxten på långsikt.

Ta kontakt med en bra SEO konsult idag.